Bessie Smith was a rough, crude, violent woman. She was also the greatest of the classic Blues singers of the 1920s. Bessie started out as a street musician in Chattanooga. In 1912 Bessie joined a traveling show as a dancer and singer. The show featured Pa and Ma Rainey, and Smith developed a friendship with Ma. Ma Rainey was Bessie's mentor and she stayed with her show until 1915. Bessie then joined the T.O.B.A. vaudeville circuit and gradually built up her own following in the south and along the eastern seaboard. By the early 1920s she was one of the most popular Blues singers in vaudeville. In 1923 she made her recording debut on Columbia, accompanied by pianist Clarence Williams. They recorded "Gulf Coast Blues" and "Down Hearted Blues." The record sold more than 750,000 copies that same year, rivaling the success of Blues singer Mamie Smith (no relation). Throughout the 1920s Smith recorded with many of the great Jazz musicians of that era, including Fletcher Henderson, James P. Johnson, Coleman Hawkins, Don Redman and Louis Armstrong. Her rendition of "St. Louis Blues" with Armstrong is considered by most critics to be one of finest recordings of the 1920s. Bessie Smith was one of the biggest African-American stars of the 1920s and was popular with both Whites and African-Americans, but by 1931 the Classic Blues style of Bessie Smith was out of style and the Depression, radio, and sound movies had all damaged the record companies' ability to sell records so Columbia dropped Smith from its roster. In 1933 she recorded for the last time under the direction of John Hammond for Okeh. The session was released under the name of Bessie Smith accompanied by Buck and his Band. Despite having no record company Smith was still very popular in the South and continued to draw large crowds, although the money was not nearly as good as it had been in the 1920s. Bessie had started to style herself as a Swing musician and was on the verge of a comeback when her life was tragically cut short by an automobile accident in 1937. While driving with her lover Richard Morgan (Lionel Hampton's uncle) in Mississippi their car rear-ended a slow moving truck and rolled over crushing Smith's left arm and ribs. Smith bled to death by the time she reached the hospital. John Hammond caused quite a stir by writing an article in Downbeat magazine suggesting that Smith had bled to death because she had been taken to a White hospital and had been turned away. This proved not to be true, but the rumor persists to this day.
가난한 흑인 가정에서 태어나 어린시절부터 노래를 시작했고 초창기의 위대한 블루스 가수였던 마 레이니의 후원으로 직업가수 활동을 시작했다. 수년 간 남부의 여러 주들을 여행해서 애틀랜타·사바나·버밍햄·멤피스 등지의 살롱과 소규모 극장 등지에서 실력을 쌓다가 컬럼비아음반회사의 사장이자 피아니스트, 작곡가였던 클라렌스 윌리엄스에게 발탁되어 1923년 2월 첫 음반을 냈다.
그녀가 즐겨 부른 블루스 주제는 가난과 억압, 사랑(대부분 배신당한 사랑), 잔인하고 무정한 세상에 대한 패배, 그리고 이에 대한 관조 등이었다. 그러나 그녀의 음악 어법은 후기에 들어 급변하는 유행의 물결을 타지 못했고, 이것이 그녀에게 가장 커다란 비극이었다. 생애의 마지막 몇 년 동안 사회적 힘이 점점 대중음악의 판도를 바꾸어놓았고, 그녀의 음악이 표현하는 감상적인 사실주의를 손상시킴에 따라 그녀의 명성과 음반 판매량도 줄어들었다. 점점 알코올 중독 증세를 보여 결국 매니저들이 그녀를 기피하게 되었지만, 그렇다고 그녀의 노래 자체가 질적으로 타락했다고는 할 수 없었다.
생존 당시 '블루스의 여왕'이라 불렸고, 150여 곡의 음반에는 그녀가 청중들에게 준 감동의 흔적이 남아 있다. 음반에 녹음된 그녀의 노래들은 대개 소규모 그룹과 함께 부른 것이었고, 여기에는 루이 암스트롱, 플레처 헨더슨, 베니 굿맨 등과 같은 걸출한 연주자들이 포함되었다. 종종 마이크를 사용하지 않은 채 노래를 불렀던 대담하고 자신감이 넘치며 미인 가수였던 그녀는 미국의 전흑인들의 좌절과 희망을 표현했다.
영화 〈세인트루이스 블루스 St.Louis Blues〉(1929)에는 그녀의 아름다운 용모와 큰 키, 단정한 자세가 담겨져 있는데, 이 영화는 사실주의적 표현으로 상영 금지를 받았고, 지금은 뉴욕 현대미술관에 보관되어 있다. 그녀가 교통사고로 죽었을 때 백인이었다면 좀더 빠른 치료를 받을 수 있었고, 목숨을 건질 수도 있었으리라는 말이 나돌았다. 에드워드 올비는 이러한 내용을 자신의 희곡 〈베시 스미스의 죽음 The Death of Bessie Smith〉(1960)에 담았다. 1972년에는 크리스 앨버트슨에 의한 전기 〈베시 Bessie〉가 출판되었다.
콘텐츠의 저작권은 저자 또는 제공처에 있으며, 이를 무단으로 이용하는 경우 저작권법에 따라 법적 책임을 질 수 있습니다.
[출처]다음백과
그녀가 즐겨 부른 블루스 주제는 가난과 억압, 사랑(대부분 배신당한 사랑), 잔인하고 무정한 세상에 대한 패배, 그리고 이에 대한 관조 등이었다. 그러나 그녀의 음악 어법은 후기에 들어 급변하는 유행의 물결을 타지 못했고, 이것이 그녀에게 가장 커다란 비극이었다. 생애의 마지막 몇 년 동안 사회적 힘이 점점 대중음악의 판도를 바꾸어놓았고, 그녀의 음악이 표현하는 감상적인 사실주의를 손상시킴에 따라 그녀의 명성과 음반 판매량도 줄어들었다. 점점 알코올 중독 증세를 보여 결국 매니저들이 그녀를 기피하게 되었지만, 그렇다고 그녀의 노래 자체가 질적으로 타락했다고는 할 수 없었다.
생존 당시 '블루스의 여왕'이라 불렸고, 150여 곡의 음반에는 그녀가 청중들에게 준 감동의 흔적이 남아 있다. 음반에 녹음된 그녀의 노래들은 대개 소규모 그룹과 함께 부른 것이었고, 여기에는 루이 암스트롱, 플레처 헨더슨, 베니 굿맨 등과 같은 걸출한 연주자들이 포함되었다. 종종 마이크를 사용하지 않은 채 노래를 불렀던 대담하고 자신감이 넘치며 미인 가수였던 그녀는 미국의 전흑인들의 좌절과 희망을 표현했다.
영화 〈세인트루이스 블루스 St.Louis Blues〉(1929)에는 그녀의 아름다운 용모와 큰 키, 단정한 자세가 담겨져 있는데, 이 영화는 사실주의적 표현으로 상영 금지를 받았고, 지금은 뉴욕 현대미술관에 보관되어 있다. 그녀가 교통사고로 죽었을 때 백인이었다면 좀더 빠른 치료를 받을 수 있었고, 목숨을 건질 수도 있었으리라는 말이 나돌았다. 에드워드 올비는 이러한 내용을 자신의 희곡 〈베시 스미스의 죽음 The Death of Bessie Smith〉(1960)에 담았다. 1972년에는 크리스 앨버트슨에 의한 전기 〈베시 Bessie〉가 출판되었다.
콘텐츠의 저작권은 저자 또는 제공처에 있으며, 이를 무단으로 이용하는 경우 저작권법에 따라 법적 책임을 질 수 있습니다.
[출처]다음백과
Bessie Smith Bio

반응형
'스토리 > audio-visual' 카테고리의 다른 글
해군 어린이합창단/오빠생각 (0) | 2023.06.02 |
---|---|
Ann Margret (0) | 2023.06.01 |
청춘의 십자로 (1) | 2023.06.01 |
그리고 아무 말도 하지 않았다/ 田惠麟, (3) | 2023.06.01 |
마이웨이/ my way (1) | 2023.06.01 |